Geheim event
Het begon met een oproep van Piet Huysentruyt. De bekende chef ging via verschillende media op zoek naar 150 fijnproevers om zijn nieuwe culinaire project uit te testen. 75 koppels uit de 8000 inschrijvingen konden een plaatsje bemachtigen voor dit avontuur.
Wij waren een van de gelukkigen. En dat hadden we grotendeels te danken aan mijn nieuwsgierigheid. Toen ik de oproep zag van Piet dacht ik meteen “dit is de nieuwe stunt van Lidl”. (Geen idee hoe ik daar op kwam) Ik postte deze veronderstelling op twitter en niet veel later kreeg ik een mailtje. Ik, als toch wel bijzonder nieuwsgierige blogger, werd samen met mijn man uitgenodigd om te komen proeven. Hah! Niemand wist wat de avond zou brengen, en ik wel. Of … Dat dacht ik toch…
Aangekomen op het event stond ons een eerste verrassing te wachten. Het was de bedoeling dat je aan de vestiaire niet enkel je jas, maak ook je gsm en fototoestel zou achterlaten. Dat om alles van deze exclusieve avond geheim te houden tot het einde. Zo gezegd, zo gedaan. We genoten van een glaasje lekkere champagne en werden vervolgens naar onze tafel gebracht.
Gene Thomas was de host van de avond en onder luid applaus riep hij Piet op het podium. Die vertelde dat hij onze zintuigen op de proef ging stellen en had er duidelijk helemaal zin in. Het gesprek tussen beiden heren verliep ietwat moeizaam. Het leek alsof er wat technische problemen waren, het geluid viel weg en de lichten vielen af en toe uit. “Smakelijk allemaal” zei Gene, en toen ging plots het licht uit. Een stroompanne?
De avond kreeg plots een heel bijzondere wending. Het was meer dan een diner, het was een diner in het pikkedonker! Piet Huysentruyt: “Door het licht te doven, worden quasi alle omgevingsprikkels uitgeschakeld en kan men helemaal focussen op de smaak en de textuur van producten.”
Eten in het donker
Wauw, wat een ongelooflijke ervaring. De obers liepen rond met nachtkijkers, dat bleek niet zo eenvoudig maar zorgde voor de nodige hilariteit aan tafel. Je kreeg een haute cuisine diner… maar wist dus niet wat er op je bord lag! Blindproeven, maar dan letterlijk. Het was spannend, vernieuwend en delicieux, of zeg ik beter Lidl Delicieux?
Bij het inzetten van de dessert gingen de lichten langzaam terug aan. Voor de andere gasten kwam nu nóg een verrassing. De menu van waar iedereen zo enthousiast over was, de wijnen waar alle gasten zo van genoten, alle ingrediënten kwamen van supermarktketen Lidl. Na afloop vulden alle deelnemers een vragenlijst in over de kwaliteit van de producten, de textuur en smaak. Het resultaat van een tevredenheidspercentage van maar liefs 95%! Een stunt, en wel een heel geslaagde!
“Wat hebben we vandaag geleerd?”
Ten eerste: Eten in het donker eten is niet zo simpel
Ten tweede: Piet, die kan er wat van
Ten derde: Het gamma van Lidl Belgium is Delicieux
————————————————————————–
Het volledige gamma van de Lidl ingrediënten kan je terugvinden op www.lidldelicieux.be